Logo en huisstijl ontwerpen

Een logo ontwerpen vraagt tijd en aandacht. Een leuk plaatje is nog geen goed logo. Een logo of woordmerk moet onderscheidend zijn en iets vertellen over je bedrijf. Het moet herkenbaar zijn en je doelgroep aanspreken. Bovendien moet het compact zijn, te gebruiken in kleur en zwart/wit en overeind blijven in verschillende formaten. Een behoorlijk uitgebreid eisenpakket dus.

Een huisstijl ontwerpen is dan ook meer dan een aantal kleuren uitkiezen, denk aan typografie en bijvoorbeeld de presentatie en keuze van beeldmateriaal. Daarnaast spelen emotie, herkenbaarheid, en consequentie een belangrijke rol.

Als ik voldoende informatie heb over de opdrachtgever en de doelgroep, begin ik de ontwerpfase met een uitgebreid onderzoek naar letters, vormen en kleuren. Aan de hand daarvan ontstaan een aantal schetsen, waarvan er, na overleg met de opdrachtgever, één uiteindelijk wordt uitgewerkt tot het definitieve logo. Het logo dient daarna als eerste bouwsteen voor het verder uitwerken van de huisstijl.